| ***توجه: لطفا در صورت بروز مشکل در بارگذاری فایل PDF در فرم، فایل مورد نظر را مطابق مراحل زیر تغییر دهید:*** |
|
هدف:
تشویق اعضای گروه های آموزشی برای هدایت فعالیت های حرفه ای خود به نحوی که دستیابی به پیامدهای زیر را امکان پذیر سازد: بهره گیری از دانش کاربردی، تولید محصول و خلق ارزش، کارآفرینی، کمک به حل مشکلات منطقه ای
معرفی مفهوم:
با نگاهی به سیر تکامل دانشگاه ها در طی سده های اخیر می توان حرکت از "دانشگاه نسل اول" (تمرکز بر آموزش) را به سمت "دانشگاه نسل دوم" (متمرکز بر آموزش و پژوهش)، و پس از آن، "دانشگاه نسل سوم" (تمرکز بر آموزش، پژوهش، و بهره گیری از دانش کاربردی) به روشنی مشاهده کرد. آنچه دانشگاه نسل سوم را از دو نسل قبلی متمایز می سازد تاکید عمده بر بهره گیری از دانش کاربردی، خلق ارزش، علم مدرن، علوم میان رشته ای، و کارآفرینی در ابعاد بین المللی است.
اکنون، با معرفی "دانشگاه نسل چهارم"، مهمترین ویژگی آن را خارج شدن از قالب یک مجموعه صرفاً علمی و قرارگیری در کنار صنعت توصیف کرده اند که تمام تلاش آن، مسئولیت پذیری اجتماعی و کمک به حل مشکلات منطقه ای است. تعاریفی هم از "دانشگاه نسل پنجم" ارائه شده است که این دانشگاه را دانشگاه تمدنساز و مکتب ساز و به عنوان راهبر کل جامعه معرفی می کنند. اصطلاح "دانشگاه نسل نو" معمولا به دانشگاهی اطلاق می شود که در حال حرکت به سمت کسب ویژگی های دانشگاه های نسل سوم به بعد است.
تبصره:
* گروه آموزشی منتخب در هر حیطه تا دو سال نمی تواند در همان حیطه برگزیده قبلی کاندید شود.